Een taal leren, hoe doe je dat?

Gisteren was het woord van de dag dat we elke maandag op facebook posten memoria: herinnering of geheugen. Ik moest bij dat woord denken aan onze cursisten die vaak na jaren ineens weer in de schoolbanken zitten. Veel van hen zijn nog gewend aan de oude ‘schoolse’ manier van leren: de leraar praat en jij maakt braaf je aantekeningen. En daarna thuis blokken. Ik weet van mezelf nog hoe saai ik dat soort lessen vond. Eigenlijk kon je nog niks na zo’n les en je moest maar zien hoe je het thuis in je hoofd kreeg.

Maar dat kan ook heel anders!

Lessen, en wij hebben het hier natuurlijk over Italiaanse taallessen, hoeven helemaal niet saai te zijn. Sterker nog, ze kunnen heel leuk en ontspannen zijn als de docent ze goed opbouwt en de lesstof zo aanbiedt dat leren bijna vanzelf gaat.

Maar wat is het nu dat leren makkelijker maakt?

Daar gaat deze taalles over. Door de tips die je krijgt van ons, gaat leren je straks een stuk makkelijker af!

Herhalen, doen, zien, bewegen

Ik kan hier natuurlijk een heel wetenschappelijk verhaal gaan houden over hoe onze hersenen werken, maar we willen je liever tips geven die ontstaan zijn uit de praktijk van het lesgeven. Gewoon omdat wij gezien hebben dat het werkt.

Tip 1. Doen, doen, doen

Je leert een taal alleen door daadwerkelijk te spreken. Dat kun je natuurlijk nog niet meteen (goed), maar het is belangrijk om het wel zo veel mogelijk meteen te proberen. De docent kan je enorm helpen door je herhaaldelijk woorden en zinnen te laten nazeggen en te werken met verschillende vraag en antwoordtechnieken die je dwingen om te spreken. Als een docent dat goed opbouwt, voelt het ook veilig om te spreken en wordt het steeds makkelijker. Zelf kun je natuurlijk proberen om je Italiaans zo vaak mogelijk in de praktijk te brengen door regelmatig naar Italië te gaan en dan natuurlijk al je angst om fouten te maken over boord te gooien. Want facendo s’impara: aldoende leert men. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Tip 2. Herhalen, herhalen, herhalen

Denk niet dat je het na één keertje horen of nazeggen weet, ook al denken we dat soms. Het is essentieel om te blijven herhalen zodat de kennis in je langetermijngeheugen terecht komt. Het is beter om regelmatig kort te herhalen dan één of twee keer lang. Kijk daarom niet raar op als de docent je tijdens de les meerdere keren dezelfde vraag stelt. Dat is niet omdat ze je antwoord niet goed gehoord heeft! Thuis kun je gebruik maken van het bijna gratis woordjesleerprogramma WRTS waar je je eigen woordenlijsten in kunt maken en mee kunt leren. Je kunt er je fouten antwoorden opslaan in een aparte lijst zodat je die weer kunt herhalen. Heel handig! Wij hebben voor Lettere-cursisten WRTS-lijsten gemaakt die kant en klaar zijn en zo geleerd kunnen worden.

Tip 3. Horen, zien, bewegen

Hoe meer zintuigen er gekoppeld worden aan een woord, hoe makkelijker je het onthoudt. Het helpt dus enorm om een plaatje te zien, tegelijkertijd het woord te horen en te zien hoe het geschreven wordt. Als je er ook nog een beweging aan koppelt, dan gaat het helemaal makkelijk. Kun je een woord niet onthouden? Schrijf het dan eens tien keer op en lees het ook nog tien keer hardop. Kijk maar eens hoe het daarna gaat!

Tip 4. Plaats een woord of structuur in verschillende contexten.

Het helpt om eenzelfde woord of structuur in verschillende (logische) contexten te plaatsen. Zo helpt het bijvoorbeeld als je een woord dat je tijdens een les geleerd hebt in een andere context (bijvoorbeeld op een uithangbord in Italië) tegenkomt waardoor je het woord kunt koppelen aan een situatie in het echte leven. Zo kun je zelf post-its plakken met woorden erop geschreven en op objecten in je huis plakken. Dan zie je herhaaldelijk bepaalde woorden in hun context. Dit geldt ook voor grammaticale structuren. Het helpt om dezelfde structuur met verschillende woorden te oefenen. Daardoor beklijft de structuur beter. Leer je bijvoorbeeld een nieuw vraagwoord (wat, hoe, of waar?), probeer er dan eens verschillende vragen mee te maken. Wat kun jij nu allemaal zeggen met dit woord of structuur met de kennis die jij tot je beschikking hebt? Speel met de taal. Hij gaat zo meer leven voor je. Een docent kan hier tijdens een les goed op inspelen.

Tip 5. Koppel woorden aan elkaar

Het helpt om woorden te groeperen. Bijvoorbeeld op thema maar je kunt ook woorden bij elkaar zetten die afgeleid zijn van eenzelfde woord. Denk bijvoorbeeld aan piano, pianist, pianospelen (pianoforte, pianista, suonare il pianoforte). Of je zet mannelijke woorden op een -e links onder ekaar op een papier en vrouwelijke woorden op een -e rechts op het papier. Je maakt het dan ook nog visueel. Je kunt zo bijvoorbeeld kaarten voor jezelf maken met woordgroepen die je kunt aanvullen. Of een lijst maken van woorden die bij een bepaald thema horen.

Tip 6. Gebruik woorden in jouw persoonlijke context

Woorden en structuren gaan pas echt leven voor je als je ze gebruikt in jouw eigen context. Als je praat over wat jij doet op een dag, dan heb je daar een duidelijk beeld bij. Het blijkt in de praktijk dat woorden en structuren veel beter blijven hangen als ze voor jou persoonlijk betekenisvol zijn. Kijk dus hoe je geleerde woorden en structuren in een persoonlijke context kunt gebruiken. Hier is natuurlijk ook een belangrijke taak weggelegd voor de docent die dit tijdens de les kan stimuleren.

Bonustip! Ontspan en maak plezier!

Ik zou hier tot slot nog aan willen toevoegen dat je natuurlijk pas echt goed kunt leren als je je veilig voelt om fouten te maken, ontspannen bent en plezier hebt. Bij Lettere doen we ons uiterste best om te zorgen voor een ontspannen, gezellige en ongedwongen sfeer, terwijl we tegelijkertijd natuurlijk ook serieus bezig zijn met het leren van de Italiaanse taal.

Wil je in de praktijk ervaren hoe het is om Italiaans te leren op basis van deze 6 principes en ervaren hoe effectief ze zijn? Kom dan eens een cursus volgen bij ons!